У Росії паливна криза виходить на новий рівень – першим регіоном, де повністю зупинили продаж бензину, став Курильський район Сахалінської області. Там із кінця серпня на АЗС діяли обмеження у 10 літрів на руки, а тепер реалізацію бензину А-92 призупинили повністю.
Про це повідомляють росЗМІ. Голова муніципалітету Костянтин Істомін заявив, що всі залишки пального зарезервовані для роботи спецтранспорту. Коли саме нові партії надійдуть у продаж для населення – невідомо.
Проблеми не обмежуються лише Далеким Сходом. На Курильських островах бензин відсутній повністю, у Криму та Забайкаллі пальне продають виключно по талонах для підприємств і держструктур, а звичайні водії фактично позбавлені доступу до заправок. У Криму ціна А-95 сягнула 69,95 рублів за літр – рекорд для регіону.
Не краща ситуація у Краснокаменську та Борзі (Забайкалля), де 95-й бензин зник із заправок, а на табло мережевих АЗС навіть не вказують ціни. Аналогічно в Примор’ї – на тлі дефіциту утворилися черги, які місцеві ЗМІ пояснюють не лише напливом туристів, а й затримками поставок та скороченням відвантажень із місцевих нафтопереробних заводів.
Географія дефіциту стрімко розширюється
За даними незалежного паливного союзу РФ, дефіцит бензину, що наприкінці серпня фіксували у Криму, Забайкаллі, Примор’ї та на Курилах, у вересні поширився ще щонайменше на 10 регіонів. Тепер перебої з пальним спостерігаються у Рязанській, Нижньогородській, Саратовській, Самарській, Ульяновській, Пензенській, Ростовській і Астраханській областях, а також у Калмикії та Татарстані.
Додатково нестача бензину фіксується в Амурській, Магаданській і Сахалінській областях, Хабаровському краї, Якутії, Єврейській автономній області та на Чукотці. Через відсутність стабільних поставок частина незалежних АЗС у цих регіонах або закрилися, або працюють з перебоями. “Спочатку проблема мала локальний характер, але тепер можна говорити про те, що географія розширюється: все більше регіонів Росії стикаються з дефіцитом”, – визнав член експертної ради комітету із захисту конкуренції Держдуми Дмитро Тортєв.
Головна причина – серія ударів українських дронів по великих російських НПЗ. За оцінками, близько 13% потужностей нафтопереробки в РФ паралізовано, що зменшило виробництво пального та створило перебої з логістикою.
Крім того, з 1 березня в Росії діє заборона на експорт бензину, яку спочатку планували зняти наприкінці літа, але тепер продовжили щонайменше до кінця жовтня. Офіційно уряд подає це як “захист внутрішнього ринку”, але фактично це лише підтверджує масштаби кризи.
Росстат повідомляє, що бензин на АЗС дорожчає третій тиждень поспіль швидше за інфляцію. Ціна А-92 перевищила так званий “демпферний поріг”, через що виробники більше не отримують компенсацій із бюджету й скорочують поставки на внутрішній ринок.
У російських медіа навіть з’явилася інформація, що Кремль може розглянути імпорт пального з Білорусі, адже власними силами стабілізувати ситуацію не вдається. Для громадян дефіцит означає не лише неможливість пересуватися власними авто, а й проблеми з транспортом до лікарень, магазинів, із перевезенням вантажів і роботою малого бізнесу, який не має доступу до “талонної” системи.
Як повідомляв OBOZ.UA раніше, за сім місяців 2025 року нафтогазові доходи російського бюджету знизилися майже на п’яту частину, склавши $69,2 млрд, а липневі надходження впали на понад чверть. Падіння стосується й ключових компаній галузі, адже чистий прибуток “Газпромнефті” скоротився майже вдвічі – до $2,9 млрд.
Джерело: OBOZ.UA