Осінь – традиційний сезон для гарбуза та страв із нього. Але 2025 року українські споживачі зіткнулися з відчутним зростанням цін на цей продукт, що аналітики пояснюють структурними зрушеннями на ринку.

Про це заявив координатор проєкту EastFruit Weekly Ukraine Олександр Хорєв. За його словами, гарбуз переходить із категорії “кормового” в “комерційний”, що тягне за собою серйозні зміни на ринку.

Зміна сегмента

Причиною подорожчання стала не просто інфляція, а структурне зрушення на ринку. Хорєв виділив два основні чинники:

  • відхід від кормового призначення – сорти гарбуза, які раніше вирощувалися в основному для кормових цілей, поступово витісняються спеціалізованими, кулінарними сортами;
  • орієнтація на споживача – зростає популярність сортів, затребуваних у європейських мережах.

Такий перехід із сільськогосподарського в споживчий сегмент робить гарбуз дорожчим товаром. Поки попит на ринкові сорти перевищує пропозицію, небагато виробників спеціалізуються на них.

Наскільки зросте ціна?

Точне порівняння з минулим роком ускладнене через брак прямих даних моніторингу конкретно щодо гарбуза. Однак ринок уже демонструє ознаки значного зростання:

  • дефіцит пропозиції: обмежена кількість виробників ринкових сортів призводить до дисбалансу і зростання ціни.
  • вплив загальних ринкових тенденцій: гарбуз, як і інші овочі, відчуває на собі вплив зростання вартості палива, добрив і транспорту. Будь-яке підвищення попиту на “споживчий” гарбуз на тлі подорожчання виробництва може спричинити різкий ціновий відгук.

Виклики для експорту та стабільності ринку

Різке зростання внутрішніх цін створює ризики для виробників, націлених на зовнішній ринок. А саме:

  • конкуренція на зовнішніх ринках – якщо український гарбуз занадто швидко дорожчатиме, конкурентоспроможність на європейських ринках знизиться;
  • обережність ритейлерів – споживчі мережі можуть відмовитися від закупівель за надто високої ціни та вузької маржі, що змусить виробників шукати баланс між внутрішнім попитом та експортом.

Для забезпечення стабільності ринку експерти вбачають необхідність у збільшенні площ, що дозволить наростити виробництво ринкових сортів овочу. Також допоможе поліпшення інфраструктури – вдосконалення логістики та охолоджувальних ланцюгів.

Також OBOZ.UA повідомляв, що в Україні помітно подорожчали нефасовані курячі яйця. Зараз великі мережі супермаркетів продають їх у середньому по 5,22 грн/штука, що на 45 коп./шт. вище, ніж було наприкінці вересня. При цьому в експертному середовищі вважають, що зростання цін продовжиться.

Джерело: OBOZ.UA

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *